Nowe inicjatywy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.


Zapraszamy serdecznie do Muzeum Lotnictwa Polskiego (al. Jana Pawła II 39) w którym to w nowym, jubileuszowym roku zorganizowany zostanie szereg niezwykle ciekawych inicjatyw.

5 marca 2013 r., godz. 16:40 - Re-Start Kina.
Seans inaugurujący jubileuszowy cykl projekcji z okazji 50-Lecia Muzeum Lotnictwa Polskiego.. O godzinie 16.40 rozpocznie się prezentacja sławnego filmu Howarda Hughesa pt." Hell's Angels".

7 marca 2013 r., godz. 13:00 - Zwykły a jednak... Niezwykły dzień w Muzeum Lotnictwa Polskiego z Generałem Mirosławem Hermaszewskim
Historia rozpoczęła się na Ziemi, a zaprowadzi nas... w Kosmos.
Która gwiazda widziana z Kosmosu jest najjaśniejsza? Czy Droga Mleczna rzeczywiście jest biała? Czy tylko Wielki Mur Chiński jest widoczny z Kosmosu? Dlaczego w Kosmosie jest ciemno? Jak zostaje się astronautą? Jak wyglądają przygotowania do lotu kosmicznego?
Odpowiedzi na te i inne pytania będzie można uzyskać w czasie warsztatów, które poprowadzi Pan Generał Mirosław Hermaszewski. Niezwykłe spotkanie odbędzie się w dniu 7 marca 2013 r. o godz. 13.00 w sali konferencyjnej w Gmachu Głównym MLP. Prelekcja zostanie przygotowana w ramach projektu warsztatów "100 lat samolotów Boeinga" realizowanych dzięki wsparciu Boeinga na Europę Środkową i Wschodnią. Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Muzeum Lotnictwa Polskiego.

8 marca 2013 r., godz. 18:00 (Gmach Główny MLP) - Wieczór wspomnień poświęcony Janowi Łęgowskiemu.
O swych szwajcarskich kontaktach z Tomaszem Janem Łegowskim opowie dr Piotr Lityński, a szybowce i samoloty, na których latał nasz Bohater, przypomni Państwu Michał Mietelski.
Tomasz Jan Łęgowski urodził się 8 marca 1920 r. w Kowalewie Pomorskim, miasteczku leżącym w pół drogi między Toruniem a Brodnicą. W maju 1938 r. otrzymał świadectwo dojrzałości w toruńskim Gimnazjum im. Kopernika i jako ochotnik skierował swe kroki do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Już w sierpniu ukończył w Ustjanowej koło Ustrzyk Dolnych szkolenie na szybowcach „Wrona” i „Salamandra”, po czym trafił na trening rekrucki w ramach kursu podchorążych w 67. pułku piechoty w Brodnicy. W styczniu 1939 r. rozpoczął w Dęblinie naukę pilotażu na RWD-8, by po kilku miesiącach dosiąść już niemal „rasowego” PWS-26.
Po niemieckiej (a następnie i sowieckiej) inwazji na Polskę ewakuował się przez Rumunię, Grecję i Maltę do Marsylii, gdzie trafił 12 listopada. Skierowany do formowanych w Wielkiej Brytanii Polskich Sił Powietrznych w lutym 1940 r. zameldował się w Eastchurch u ujścia Tamizy. W maju i czerwcu 1941 r. przeszedł szkolenie lotnicze na samolotach „Tiger Moth”, „Master” i myśliwcach „Hurricane”. Od sierpnia w szkole strzelców pokładowych w Inverness na północy Szkocji pilotował samoloty „Defiant”, z których uczniowie strzelali do celów holowanych przez inne samoloty. W marcu 1942 r. świeżo mianowany podporucznik pilot Łęgowski ukończył kurs pilotażu myśliwca „Spitfire” i w kwietniu trafił do 316 "Warszawskiego" Dywizjonu Myśliwskiego w Heston na przedmieściach Londynu. Jako pilot „Spitfire’ów” Mk V i Mk IX wykonywał zadania bojowe nad Anglią, Kanałem La Manche, Morzem Północnym, Francją oraz krajami Beneluksu. 4 maja 1943 r. w walce dywizjonu z myśliwcami Focke Wulf Fw 190A porucznik pilot Łęgowski został zestrzelony nad Belgią i po pobycie w szpitalu w Amsterdamie trafił do lotniczego Stalag 3 w Żaganiu na Dolnym Śląsku, gdzie spędził resztę wojny.
20 stycznia 1945 r. wraz z całym obozem wyruszył kolumną marszową do Luckenwalde koło Poczdamu. Tam w pierwszych dniach maja dostał się w ręce Rosjan, ale dzięki brawurowej ucieczce 15 maja powrócił do Anglii z grupą jeńców samolotem transportowym. Odznaczony Krzyżem Walecznych zakończył w 1947 r. służbę wojskową w brytyjskim stopniu Flight Lieutenanta (kapitana) i polskim porucznika pilota.



Galeria zdjęć




Dodaj komentarz
skomentuj


Brak komentarzy


powrót



Opublikowano przez: Twoja Małopolska
Data publikacji: 26 Lutego 2013

Podziel się