Wystawa poświęcona pilotowi i pisarzowi Januszowi Meissnerowi, Kraków, 16 maja do końca czerwca 2013 r.


Wystawa poświęcona Januszowi Meissnerowi (w 35 rocznicę śmierci), w krakowskim Muzeum Lotnictwa rozpoczyna ważne dla tej instytucji wydarzenia 2013 roku. 17 maja, a więc dzień po otwarciu wystawy, Muzeum - jak co roku - uczestniczy w Nocy Muzeów. Koniec czerwca to kolejny już Piknik Lotniczy przyciągający do Krakowa rzesze miłośników lotnictwa. Jesień, to główne uroczystości upamiętniające 50 rocznicę powstania Muzeum Lotnictwa w Krakowie.
Warto tu podkreślić karierę Janusza Meissnera. Jako uczeń kończył dwie szkoły Lotnicze, tę w Krakowie oraz Wyższą Szkołę Pilotażu w Poznaniu. Jako pilot latał w Toruńskiej Szkole Obserwatorów Lotniczych by także, jako pilot wziąć udział w wojnie polsko – bolszewickiej 1920 roku. Po przerwie (brał wtedy udział w III Powstaniu Śląskim) też jako pilot służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie oraz  11 Pułku Myśliwskim w Lidzie. Tam właśnie po raz pierwszy zaczynał uczyć innych – został instruktorem. Potem uczył w Bydgoskiej Szkole Pilotów i Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie kończąc swą służbę w lotnictwie w 2 Pułku Lotniczym w Krakowie, początkowo jako oficer taktyczny dywizjonu myśliwskiego a potem jako komendant pułkowej Szkoły Pilotów. Przejście na emeryturę trwało kilka tygodni – wybuchła II Wojna Światowa. Po ewakuacji przez Rumunię (dowodził tam jednym z obozów internowanych podchorążych z Dęblina, był także delegatem Angielskiego Funduszu Propagandowego, stanowiącego przykrywkę do ewakuacji polskich lotników), przedostał się do Francji a potem do Anglii. Nie dostając przydziału bojowego (wiek, przebyta malaria), został korespondentem wojennym i jako taki brał udział w lotach bojowych polskich dywizjonów bombowych. Został także Kierownikiem Wojskowej Rozgłośni Radiowej, a potem Dyrektorem Polskiego Radia. Służbę w czasie II wojny światowej zakończył jako szef propagandy w dowództwie Polskich Sił Powietrznych.
Po powrocie do Polski poświęcił się pracy literackiej. Początkowo mieszkał w Zakopanem, a od 1956 roku w Krakowie. W podsumowujących swoje życie pamiętnikach (3 tomy) Janusz Meissner kreśląc zarys swojego barwnego życia przedstawił jednocześnie historię polskiego lotnictwa, od samych początków do końca II wojny. W czasie swej służby wojskowej i pracy literackiej Janusz Meissner został odznaczony m. innymi : Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari, Krzyżem Niepodległości
z Mieczami, trzykrotnie Krzyżem Walecznych i Komandorią Orderu Polonia Restituta.
Wystawa, której kuratorami są Katarzyna Zielińska z ramienia Muzeum Lotnictwa Polskiego i Jakub Meissner (stryjeczny wnuk Janusza Meissnera), przedstawiać ma właśnie drogę Janusza Meissnera na tle historii lotnictwa polskiego. Dokumenty i fotografie (wiele pokazywanych po raz pierwszy), przedmioty i pamiątki osobiste, a także artefakty pochodzące z zasobów muzealnych to podstawa wystawy, wzbogaconej o multimedialne prezentacje. Ponadto, w ramach zwiedzania wystawy przygotowywana jest „ścieżka edukacyjno-historyczna”, pokazująca samoloty na których latał Janusz Meissner, znajdujące się w zbiorach muzealnych.

JANUSZ MEISSNER.
Choć urodzony w Warszawie, Janusz Meissner  był w szczególny sposób związany z Krakowem. Właśnie tu, na lotnisku Rakowice ukończył Szkołę Lotniczą w 1919 roku i na tym samym lotnisku zakończył swoją służbę w Lotnictwie Polskim. Z Krakowa wyruszył na wojnę w 1939 roku, w Krakowie wreszcie osiadł w 1956 roku i mieszkał do śmierci w 1978r. Jego życiorys był na tyle bogaty że mógłby spokojnie być scenariuszem filmowym. Żołnierz P.O.W., ochotnik w 1918 roku, obrońca Lwowa, walczył w wojnie polsko-bolszewickiej, uczestniczył w III powstaniu śląskim jako dowódca grupy dywersyjnej, brał udział w II Wojnie Światowej. Ale był także, a może przede wszystkim pilotem – instruktorem, który wyszkolił kilkuset pilotów, w tym tak znanych  jak Cichocki, Bajan, Henneberg , Skarżyński czy Latwis.
W trakcie swej służby wojskowej służył w większości polskich jednostek i szkół lotniczych, ale uprawiał  także lotnictwo sportowe biorąc udział w zawodach.  W sumie spędza w powietrzu około 10 000 godzin, latając także jako cywilny pilot komunikacyjny oraz jako członek polskich załóg bombowych w Anglii, w czasie II wojny światowej.
Jednocześnie pisał. Pierwsze opowiadania Janusza Meissnera ukazały się drukiem w 1927 roku. W okresie międzywojennym był  jedynym pilotem – pisarzem, który swoim piórem propagował polskie lotnictwo (np. „Szkoła Orląt”). Okres wojny to kolejne książki, tak bardzo popularne jak „Żądło Genowefy” i „L jak Lucy”. Po wojnie powstały kolejne i kolejne, także dotyczące innego żywiołu – morza. Ostatnie pozycje napisane przez Meissnera to trzy tomy wspomnień, które poza byciem pamiętnikiem pilota i pisarza, są jednocześnie historią polskiego lotnictwa.
Na zakończenie warto przypomnieć mniej znane epizody z życia Janusza Meissnera, jak to, że był  dziennikarzem i sprawozdawcą radiowym, Dyrektorem Polskiego Radia w Londynie, w czasie wojny, a także autorem słuchowisk radiowych i autorem scenariuszy filmowych (np. „Orzeł”).
Janusz Meissner został odznaczony m. innymi : Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari, Krzyżem Niepodległości z Mieczami, trzykrotnie Krzyżem Walecznych i Komandorią Orderu Polonia Restituta.



Galeria zdjęć





Dodaj komentarz
skomentuj


Brak komentarzy


powrót



Opublikowano przez: Twoja Małopolska
Data publikacji: 14 Maja 2013

Podziel się