Kraków planuje znaczącą rozbudowę swojego systemu rowerowego, który ma potencjał stać się kluczowym elementem miejskiej komunikacji. Prezydent Aleksander Miszalski podkreśla, że szczegółowa analiza systemu jest niezbędna, a jej realizacja ma potrwać do 90 dni. Władze miasta widzą w tym kroku szansę na poprawę jakości transportu i zwiększenie jego dostępności dla mieszkańców.
Aktualnie Kraków dysponuje kilkoma funkcjonującymi systemami rowerowymi, które cieszą się dużą popularnością wśród mieszkańców. Plany rozbudowy mają na celu zarówno zwiększenie liczby dostępnych rowerów, jak i poprawę infrastruktury.
Obecne systemy rowerowe w Krakowie
LajkBike to jedna z miejskich wypożyczalni, oferująca tradycyjne i elektryczne rowery na okres od jednego do sześciu miesięcy. Obecnie system obejmuje 1000 rowerów, z czego połowa to rowery elektryczne. W związku z rosnącym zainteresowaniem planowane jest dodanie 250 kolejnych rowerów tradycyjnych i 250 elektrycznych.
Park e-Bike to system umożliwiający wypożyczenie elektrycznych rowerów z parkingów P+R na jeden dzień. Mieszkańcy mają do dyspozycji 143 rowery, które mogą zwrócić jeszcze tego samego dnia.
Cel nowej analizy
Nowa analiza ma za zadanie ocenić możliwości rozbudowy istniejących systemów oraz ich integracji, co pozwoli na stworzenie spójnego modelu funkcjonowania w przyszłości. Kluczowym aspektem będzie także określenie optymalnego modelu operacyjnego i finansowego.
Proces analizy
Analiza zostanie przeprowadzona w dwóch etapach:
Etap pierwszy: Diagnoza obecnych systemów
W pierwszym etapie zostaną przeanalizowane obecne systemy, takie jak LajkBike, Park e-Bike oraz wypożyczalnie rowerów cargo. Dodatkowo, porównane zostaną krajowe i zagraniczne modele rowerów publicznych, obejmujące m.in. Mevo, Veturilo oraz rozwiązania z miast zachodniej Europy.
Etap drugi: Propozycje modeli dla Krakowa
Drugi etap koncentruje się na opracowaniu różnych scenariuszy rozwoju, które uwzględniają zarówno modele stacyjne, jak i bezstacyjne z różnymi typami rowerów. Rozważane będą także modele z elektrostacjami i serwisową wymianą akumulatorów oraz opcje wynajmu długoterminowego. Celem jest stworzenie rekomendowanego modelu usług, który będzie zarówno efektywny kosztowo, jak i funkcjonalny dla użytkowników.
Decyzje o wyborze wykonawcy
Zespół Doradców Gospodarczych TOR Sp. z o.o. został wybrany do przeprowadzenia analizy, oferując cenę niespełna 50 tysięcy zł brutto. Jest to zdecydowanie atrakcyjniejsza oferta w porównaniu do najwyższej, która wynosiła prawie 160 tysięcy złotych.
