Od początku września mieszkańcy krakowskich dzielnic, takich jak Lubocza, Łuczanowice i Wadów, zyskają nową opcję dojazdu do centrum miasta. Dzięki współpracy Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Dzielnicy XVII oraz ArcelorMittal Poland, udało się przywrócić dawny objazd, który umożliwia przejazd pod torami kolejowymi na ul. Blokowej. Tunel znajdujący się w pobliżu ul. Burzowej, wcześniej zamknięty dla ruchu samochodowego, zostanie ponownie otwarty, co pozwoli na swobodny przejazd między ul. Lubocką a Mrozową.
Problem przepustowości na ul. Blokowej
Przejazd kolejowy na ul. Blokowej od dawna stanowił wąskie gardło komunikacyjne. Z sytuacją pogorszyła się wraz z rozpoczęciem przebudowy ul. Kocmyrzowskiej oraz znacznym wzrostem liczby pociągów na tej trasie. Obecnie codziennie przez ul. Blokową przejeżdża niemal 90 składów, co znacząco utrudnia ruch drogowy.
Poszukiwania rozwiązania
Zarząd Dróg Miasta Krakowa wraz z Dzielnicą XVII stanęli przed wyzwaniem poprawy przepustowości tego przejazdu. Ze względów bezpieczeństwa nie było możliwości skrócenia czasu zamknięcia szlabanów kolejowych. Dlatego jedyną opcją było stworzenie alternatywnej trasy.
Reaktywacja starego objazdu
W przeszłości funkcjonował już objazd przez ul. Burzową i stary tunel kolejowy, prowadzący do ul. Mrozowej. Aby ponownie umożliwić tam ruch samochodowy, konieczne było przeprowadzenie gruntownego remontu. Obejmował on naprawę nawierzchni ul. Burzowej, budowę nowego chodnika oraz dzierżawę terenu od ArcelorMittal Poland. Nawierzchnia asfaltowa została również położona pod samym wiaduktem.
Koszty i struktura nowego objazdu
Inwestycja w nowy objazd wyniosła dwa miliony złotych. Trasa jest jednokierunkowa i prowadzi od ul. Lubockiej przez ul. Burzową do ul. Mrozowej. Dzięki temu mieszkańcy zyskali wygodną i szybką alternatywę w codziennych podróżach do centrum Krakowa.
