Pięćdziesiąt lat temu, w wakacyjnym Krakowie 1976 roku, brakowało wydarzeń kulturalnych, które mogłyby przyciągnąć mieszkańców i turystów. Prezydent miasta Jerzy Pękala zwrócił się wówczas do Stanisława Gałońskiego z nietypową propozycją – stworzenia festiwalu muzyki dawnej, który ożywiłby letnie miesiące w stolicy Małopolski. Dziś, po pół wieku istnienia, „Muzyka w Starym Krakowie” stała się jednym z najważniejszych wydarzeń tego typu w Europie, gromadząc takich artystów jak Joel Frederiksen, Jordi Savall czy Elżbieta Stefańska.
Historyczne wnętrza jako sceny koncertowe
Unikalna formuła krakowskiego festiwalu polega na połączeniu muzycznego dziedzictwa z architektonicznymi skarbami miasta. Każdy koncert to podróż w czasie – zarówno przez repertuar sięgający od średniowiecza po barok, jak i przez wnętrza kościołów i pałaców, które pamiętają czasy powstania wykonywanych utworów. Organizatorzy świadomie wybierają miejsca, które najlepiej komponują się z charakterem prezentowanej muzyki.
Tegoroczna edycja obejmuje jedenaście koncertów rozłożonych na dwa tygodnie sierpnia. Wawelska katedra, kościoły św. Katarzyny, oo. Karmelitów „Na Piasku” czy ss. Norbertanek – każde z tych miejsc oferuje niepowtarzalną akustykę i atmosferę, która wzmacnia oddziaływanie muzyki dawnej.
Gwiazdy światowego formatu w Krakowie
Jubileuszowy program otwiera Joel Frederiksen, jeden z najwybitniejszych basów specjalizujących się w muzyce dawnej. 15 sierpnia w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej, wraz ze Stanisławem Krawczyńskim, zaprezentuje dzieła Monteverdiego, Purcella, Bacha i Zieleńskiego. Ten koncert inauguracyjny wyznacza wysoki poziom całego festiwalu.
Szczególną uwagę zwraca występ Jordiego Savalla 30 sierpnia w bazylice oo. Jezuitów. Kataloński wirtuoz violi da gamba, uznawany za jednego z najważniejszych interpretatorów muzyki dawnej na świecie, przedstawi program „Les Gôuts Réunis”, obejmujący utwory od renesansu po barok. Jego obecność w Krakowie to wydarzenie o randze międzynarodowej.
Polskie akcenty i lokalne talenty
Festiwal nie zapomina o polskim dziedzictwie muzycznym. Królewscy Rorantyści pod kierownictwem Stanisława Krawczyńskiego wykonają 16 sierpnia w katedrze wawelskiej chorał gregoriański oraz utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego – kompozytora, który przez lata służył przy krakowskiej katedrze.
Zespół Triplum 27 sierpnia w kościele św. Agnieszki zaprezentuje pieśni oręża polskiego, przypominając o patriotycznej funkcji muzyki w polskiej tradycji. Krakowski Konsort Viol pod batutą Mateusza Kowalskiego pokaże natomiast bogactwo renesansowej polifonii w wykonaniu na instrumentach z epoki.
Mistrzowie instrumentu w solowych recitalach
Program uzupełniają kameralne występy wybitnych solistów. Krzysztof Jakowicz, jeden z najceniniejszych polskich skrzypków specjalizujących się w muzyce barokowej, wystąpi 24 sierpnia w kościele ewangelickim św. Marcina z utworami Telemanna i Bacha.
Miłośnicy muzyki klawesynowej będą mogli wysłuchać 29 sierpnia duetu Elżbiety Stefańskiej i Mariko Kato-Shioya. Te dwie wybitne klawesynistki zaprezentują dzieła Jana Sebastiana Bacha oraz jego synów – Carla Philippa Emanuela i Wilhelma Friedemanna, pokazując ewolucję stylu w muzyce XVIII wieku.
Wielkie finale z Bachowską mszą
Jubileuszową edycję zamknie 31 sierpnia w Filharmonii Krakowskiej wykonanie jednego z najważniejszych dzieł muzyki sakralnej – Mszy h-moll BWV 232 Jana Sebastiana Bacha. Pod dyrekcją Aleksandra Humali wystąpią Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, tworząc monumentalne zwieńczenie dwutygodniowego święta muzyki dawnej.
To dzieło, uważane za testament duchowy Bacha, idealnie wpisuje się w charakter festiwalu, który od pół wieku łączy najwyższą jakość artystyczną z głębokim szacunkiem dla tradycji. Wykonanie w nowoczesnej sali filharmonii podkreśla uniwersalność i ponadczasowość barokowych mistrzów, których muzyka przemawia do współczesnych słuchaczy z niezmienną siłą.
