Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło ambitny projekt inwestycyjny mający na celu rozwój infrastruktury drogowej na odcinku Zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Realizacja tego przedsięwzięcia, o wartości około 600 milionów złotych, ma przynieść wymierne korzyści zarówno mieszkańcom, jak i podróżnym korzystającym z jednej z najważniejszych tras w Polsce.
Strategiczne podejście do redukcji ruchu
Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas konferencji prasowej, celem projektu jest przede wszystkim odciążenie Zakopianki oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa na tej kluczowej trasie. Modernizacja istniejących odcinków oraz budowa nowych dróg mają zapewnić bardziej równomierny rozkład ruchu i zminimalizować ryzyko wypadków.
Nowoczesne rozwiązania dla lokalnej infrastruktury
Planowane działania obejmują nie tylko budowę nowych dróg, ale także rozbudowę istniejących, co ma na celu przeniesienie części lokalnego ruchu z głównej trasy. W ramach inwestycji powstaną również chodniki, a niebezpieczne zjazdy i skrzyżowania zostaną przebudowane, co ma przyczynić się do zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.
Realizacja i znaczenie projektu dla społeczności lokalnej
Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poinformował, że projekt przewiduje budowę dwóch równoległych dróg lokalnych, które oddzielą ruch lokalny od tranzytowego. To rozwiązanie ma ułatwić mieszkańcom okolicznych miejscowości codzienne podróże, eliminując konieczność korzystania z Zakopianki.
Harmonogram prac i przyszłe wyzwania
Prace projektowe mają ruszyć już w przyszłym roku, a realizacja budowy jest planowana na lata 2031-2032. Projekt zakłada poszerzenie istniejących dróg o 21,4 km oraz budowę nowych odcinków o długości 4,5 km. Modernizacja Zakopianki to przedsięwzięcie niezależne od planowanego projektu drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice, co podkreślił wiceminister Bukowiec.
Inne projekty i ich potencjalny wpływ
W przyszłości planuje się także budowę Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, która ma połączyć Bielsko-Białą z Głogoczowem, zastępując drogę krajową nr 52. Projekt ten mógłby wpłynąć na zwiększenie ruchu na Zakopiance, ale obecne plany inwestycyjne uwzględniają te potencjalne zmiany.
Rosnące natężenie ruchu na Zakopiance
Dane zebrane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad pokazują, że ruch na Zakopiance systematycznie rośnie. Na przykład, w Libertowie codziennie przejeżdża prawie 58 tysięcy pojazdów. Choć natężenie ruchu maleje w miarę oddalania się od Krakowa, pozostaje ono znaczące w innych częściach trasy.
Wzmocnienie finansowe projektu
Ministerstwo Infrastruktury przyznało dodatkowe 100 milionów złotych na budowę kluczowego węzła drogowego w Jaworniku. Wniosek o pozwolenie na budowę został już złożony do wojewody małopolskiego, co przyspiesza realizację inwestycji. Dodatkowe fundusze są kluczowe dla ukończenia tego etapu projektu.
