Jak można zintegrować różne środki transportu w rejonie pętli Walcownia i przystanku Kraków Lubocza? Oto propozycje, które projektanci przygotowali dla tego obszaru.
Kompleksowe rozwiązanie transportowe
Planowane jest stworzenie nowoczesnego węzła przesiadkowego, który obejmie przystanek kolejowy Kraków Lubocza, zmodernizowaną pętlę Walcownia oraz parking Park&Ride. Projektanci rozważają także różne sposoby bezkolizyjnego przekroczenia linii kolejowej przy ulicy Blokowej. W ramach audytu rowerowego zaprezentowano trzy różne warianty rozwiązań.
Modernizacja pętli tramwajowej
Nowa wersja pętli tramwajowej pozostanie w dotychczasowym miejscu, jednak zostanie całkowicie zmodernizowana. Na pętli znajdą się dwa perony tramwajowe, dwa perony tramwajowo-autobusowe oraz tory umożliwiające postój czterech składów tramwajowych. W centralnej części pętli planowany jest parking na 60 rowerów, a w wariancie W7 również przy przystanku kolejowym – na 80 rowerów.
Interesujące zmiany dotyczą także dojazdu do pętli. Wariant W5 zakłada wykorzystanie istniejącego torowiska przy ulicy Mrozowej, natomiast warianty W6 i W7 przewidują budowę nowego odcinka torów na ulicy Łowińskiego, z włączeniem do obecnego torowiska na skrzyżowaniu ulic Łowińskiego i Ujastek.
Przystanek kolejowy w Luboczy
W każdej z trzech opcji przewidziano budowę nowego przystanku kolejowego z dwoma peronami o długości 200 metrów. Dostęp do nich będzie możliwy zarówno od północnej, jak i południowej strony dzięki przejściom podziemnym i windom. Przejście podziemne ma również łączyć inne elementy węzła przesiadkowego.
Warianty W5 i W6 zakładają przesunięcie przystanku bliżej pętli tramwajowej. Natomiast wariant W7 pozostawia perony na większą odległość, w miejscu obecnego przejazdu przez ulicę Blokową.
Nowe rozwiązania drogowe
Każdy z wariantów przewiduje rozbudowę fragmentów ulic Darwina i Lubockiej oraz budowę drogi poprowadzonej estakadą nad węzłem przesiadkowym i linią kolejową. Różnice pojawiają się w miejscu włączenia nowej drogi: w wariancie W5 będzie to skrzyżowanie ulic Blokowej i Łowińskiego, a w wariantach W6 i W7 – skrzyżowanie z ulicą Ujastek i Łowińskiego.
Parkingi Park&Ride również różnią się w poszczególnych wariantach. W miejscach, gdzie przystanek jest blisko pętli, planowany jest jeden parking na 100 samochodów. W wariancie W7 dodatkowo przewidziano dwa parkingi przy przystanku kolejowym: 70 miejsc po północnej stronie i 30 miejsc po południowej. Dojazd do tych parkingów będzie możliwy od ulic Łowińskiego i Mrozowej.
W każdym wariancie znajdzie się zatoka Kiss&Ride przy pętli tramwajowej, a w wariancie W7 dodatkowo przy ulicy Blokowej, w tunelu pod przystankiem kolejowym.
W ramach inwestycji przewidziano także budowę chodników oraz dróg rowerowych.
Organizacja ruchu autobusowego
Autobusy będą wjeżdżać na pętlę od strony ulicy Łowińskiego, a wyjeżdżać na ulicę Mrozową. Na terenie pętli znajdą się dwa przystanki tramwajowo-autobusowe (jeden dla wysiadających, drugi dla wsiadających) oraz trzy stanowiska postojowe, z czego dwa będą dedykowane autobusom elektrycznym.
