600 mln zł na rewolucję drogową: Zakopianka zyska nowe życie!

Modernizacja popularnej Zakopianki, kluczowej trasy dla mieszkańców i turystów regionu, nabiera tempa. W najbliższych latach planowane są inwestycje, które mają poprawić bezpieczeństwo i komfort jazdy na odcinku Kraków–Myślenice.

Nowe drogi lokalne i rozbudowa istniejącej infrastruktury

Najważniejszą zmianą będzie budowa dwóch nowych dróg lokalnych biegnących równolegle do Zakopianki. Dzięki temu mieszkańcy okolicznych miejscowości będą mogli przemieszczać się na krótkich dystansach, omijając główną trasę. Takie rozwiązanie pozwoli nie tylko rozdzielić ruch lokalny od turystycznego i tranzytowego, ale przede wszystkim odciąży samą Zakopiankę.

Inwestycja zakłada także modernizację ponad 21 kilometrów istniejących dróg, które zostaną poszerzone do 6 metrów szerokości. Dodatkowo, wybudowane zostanie 4,5 kilometra nowych tras. Mieszkańcy zyskają nowe chodniki oraz usprawnione skrzyżowania, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych i kierowców. Istotnym elementem będzie eliminacja niebezpiecznych lewoskrętów oraz zjazdów, które obecnie powodują częste utrudnienia w ruchu.

Najważniejsze lokalizacje prac

Modernizacja obejmie kilka odcinków wzdłuż Zakopianki. Prace będą realizowane na trasie pomiędzy nowym układem drogowym w Libertowie a węzłem w Głogoczowie (8,8 km), a także w Krzyszkowicach (1,1 km), rejonie tzw. Syberii w Jaworniku (1,3 km), Tarnówku w Jaworniku (950 m), od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 955 do węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego oraz na południe od budowanego węzła w Myślenicach (1 km).

Terminy i dalsze plany

Prace projektowe ruszą już w przyszłym roku, natomiast realizacja inwestycji planowana jest na lata 2031–2032. W międzyczasie zwiększony został budżet na budowę nowego węzła w Jaworniku – o ponad 100 milionów złotych. Całość projektu wyceniono na około 600 milionów złotych, co czyni go jedną z największych inwestycji drogowych w regionie w najbliższych latach.

Modernizacja Zakopianki prowadzona jest niezależnie od planowanej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. W przygotowaniu są również propozycje nowego połączenia drogowego w regionie oraz Beskidzkiej Drogi Integracyjnej S52, która może wpłynąć na zmiany natężenia ruchu. Obecnie trwają analizy dotyczące optymalnego wariantu realizacji tych przedsięwzięć, a ostateczne decyzje mają zapaść w najbliższym czasie.