Bezpieczna edukacja w Wieliczce: szkolenie o profilaktyce przemocy dla nauczycieli i dyrektorów

W dniu 10 października 2025 roku w Mediatece – Bibliotece Miejskiej w Wieliczce odbyło się niezwykłe szkolenie, które przyciągnęło uwagę wielu ekspertów z dziedziny edukacji i profilaktyki przemocy rówieśniczej. Wydarzenie to zostało zorganizowane w ramach projektu „Procedura reagowania na sytuacje kryzysowe dla szkół w mieście i gminie Wieliczka – Procedura PIN”, wspieranego przez rządowy program „Razem bezpieczniej” na lata 2025–2028. Głównym prelegentem był prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, którego wkład w dziedzinie pedagogiki i edukacji medialnej jest nieoceniony.

Współpraca na rzecz młodzieży

Spotkanie zainaugurował Tomasz Machnik, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka. Podkreślił on kluczową rolę współdziałania różnych instytucji w trosce o dobro dzieci i młodzieży. Prowadzenie całego wydarzenia powierzono Błażejowi Pasiutowi, psychologowi i mediatorowi, który jest również częścią zespołu tworzącego „Procedurę PIN”. Uczestnikami szkolenia byli dyrektorzy szkół, pedagodzy, psycholodzy oraz nauczyciele-wychowawcy z placówek prowadzonych przez Gminę Wieliczka. Wśród obecnych znaleźli się także przedstawiciele przedszkoli, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Centrum Zdrowia Psychicznego, a także lokalne organizacje społeczne i rodzice.

Kluczowe elementy programu szkolenia

Szkolenie rozpoczęło się inspirującym wykładem zatytułowanym „Po co zajmować się profilaktyką przemocy rówieśniczej wśród młodzieży?”. Prof. Pyżalski zwrócił uwagę na znaczenie budowania kultury dialogu i wzajemnego szacunku w środowiskach szkolnych. Kontynuacją były dwa bloki warsztatowe. Pierwszy z nich skupiał się na profilaktyce przemocy rówieśniczej, podkreślając sposoby przeciwdziałania agresji oraz wspierania pozytywnych relacji między uczniami. Drugi blok dotyczył interwencji w sytuacjach przemocy, oferując strategie reagowania na trudne zdarzenia i współpracy w działaniach naprawczych.

Innowacyjne podejście do bezpieczeństwa

„Procedura PIN” to nowatorski projekt mający na celu wsparcie szkół w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi. Projekt kładzie nacisk na rozwój kompetencji kadry pedagogicznej oraz wzmocnienie współpracy między różnymi instytucjami. W przyszłości planowane są dalsze szkolenia dla dyrektorów i koordynatorów bezpieczeństwa, warsztaty dla rodziców oraz symulacje praktyczne, które pomogą w ocenie skuteczności wdrażanych procedur. Zespół odpowiedzialny za projekt, pod przewodnictwem Zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka ds. Społecznych, Rówińskiego Lucjana, zaznacza, że działania te mają charakter długofalowy, a ich celem jest trwałe podniesienie poczucia bezpieczeństwa w szkołach.

Wspólna odpowiedzialność za przyszłość

Inicjatywy takie jak „Procedura PIN” pokazują, że bezpieczeństwo uczniów jest wspólnym celem rodziny, szkoły i samorządu. Wspólne zaangażowanie różnych instytucji przyczynia się do stworzenia środowiska edukacyjnego, które opiera się na wsparciu, empatii i współodpowiedzialności. Dzięki takiemu podejściu Wieliczka staje się przykładem dla innych, jak skutecznie budować bezpieczną i zrównoważoną przestrzeń edukacyjną.

Źródło: facebook.com/Wieliczka