Rewolucja w biletach komunikacji miejskiej Krakowa!

Coraz wyższe koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej w Krakowie wymuszają przemyślane działania, które mają pozwolić na utrzymanie wysokiej jakości usług transportowych bez rezygnacji z ważnych inwestycji. Władze miasta ogłosiły kompleksowy projekt zmian w taryfie biletowej, obejmujący nowe zasady i ceny, które mają wejść w życie już od 2026 roku. Zmiany zostały przygotowane przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego i obecnie czekają na decyzję Rady Miasta.

Nowa struktura biletów okresowych – co się zmieni?

Jednym z kluczowych założeń reformy jest modyfikacja oferty biletów okresowych. Od marca 2026 roku w Krakowie dostępne będą zaktualizowane bilety miesięczne, które będzie można dopasować do indywidualnych potrzeb pasażerów, wybierając spośród różnych wariantów: dla jednej linii, całej pierwszej strefy czy w ramach biletów metropolitalnych. Studenci zyskają długo wyczekiwany bilet roczny, będący realizacją wyborczych deklaracji obecnego prezydenta.

Nowością będą także bilety półroczne, a dla firm przewidziano specjalne taryfy. Przewidziano również różne poziomy ulg oraz zróżnicowane ceny w zależności od strefy i rodzaju biletu – zarówno dla miesięcznych, jak i metropolitalnych. Szczegółowe wartości zostaną precyzyjnie określone przy finalizacji uchwały.

Odmienione bilety jednorazowe i czasowe – większa elastyczność dla mieszkańców

Zmiany nie ominą również biletów krótkoterminowych. W nowej ofercie znajdą się bilety jednorazowe, krótkookresowe i czasowe (np. na 15, 30, 60 czy 90 minut) z dopasowanymi cenami zarówno dla osób kupujących bilety normalne, jak i ulgowe. Bilety 24-godzinne, weekendowe rodzinne czy 7-dniowe będą dostępne w nowych wariantach, umożliwiając korzystanie z komunikacji miejskiej na dogodnych warunkach przez różne grupy pasażerów.

Elastyczność oferty to odpowiedź na potrzeby nie tylko stałych użytkowników, ale też osób sporadycznie korzystających z transportu publicznego, w tym turystów oraz mieszkańców aglomeracji korzystających z różnych stref.

Rewolucja w taryfie: dynamiczne opłaty za przejazdy od 2027 roku

Od początku 2027 roku władze Krakowa wprowadzą innowacyjny system obliczania opłat, oparty na rzeczywistej długości pokonanej trasy. W tym modelu, minimalna opłata obowiązywać będzie do 3,5 km, natomiast za każdy kolejny rozpoczęty odcinek 500 metrów przewidziane będą dodatkowe koszty. System uwzględni też maksymalny pułap opłaty za jeden przejazd oraz limit dzienny, co pozwoli pasażerom lepiej planować wydatki na transport.

Rozwiązanie to ma zwiększyć sprawiedliwość taryfową i zachęcić do korzystania z komunikacji, szczególnie osoby podróżujące na krótszych trasach.

Ulgi, nowe przywileje i szerszy dostęp do biletów

Projekt zmian przewiduje także wprowadzenie nowych ulg. Absolwenci szkół podstawowych będą mogli podróżować bezpłatnie, a osoby po przeszczepach zyskają dodatkowe zniżki. Program biletów aktywizujących dla osób bezrobotnych zostanie rozszerzony na większą liczbę kanałów sprzedaży, co poprawi jego dostępność. Ponadto, przewidziano aktualizację cen biletów 70-minutowych, dostosowując je do nowych realiów cenowych.

Kraków nadal zamierza utrzymać konkurencyjność biletów okresowych – nawet po aktualizacji ceny pozostaną korzystne na tle innych dużych miast, takich jak Gdańsk czy Katowice.

Przyczyny zmian i perspektywa dla mieszkańców

Gwałtowny wzrost kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, zarówno w zakresie transportu tramwajowego, jak i autobusowego, stanowi kluczowy czynnik wymuszający zmianę taryfy. Wpływ na to mają przede wszystkim rosnące ceny energii, paliw, inflacja oraz wyższe koszty wynagrodzeń i utrzymania infrastruktury. Dodatkowo, rozwój taboru nowej generacji, w tym pojazdów zeroemisyjnych, generuje dodatkowe wydatki inwestycyjne.

Celem wdrożenia nowych rozwiązań jest osiągnięcie równowagi pomiędzy przychodami biletowymi a wydatkami na transport publiczny. Miasto chce ograniczyć konieczność sięgania po środki z budżetu miejskiego, jednocześnie zapewniając mieszkańcom dobrą jakość usług i atrakcyjne ceny. Wprowadzone zmiany mają także pozwolić na dalszy rozwój komunikacji miejskiej bez konieczności rezygnowania z istotnych inwestycji infrastrukturalnych.

Źródło: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. w Krakowie