W Krakowie ruszył innowacyjny projekt Scholario, który ma na celu monitorowanie i wspieranie zdrowia emocjonalnego uczniów. W piątek zainicjowano współpracę między władzami miasta a firmą technologiczną odpowiedzialną za wdrożenie tego przedsięwzięcia.
Inicjatywa, która wykracza poza standardowe procedury
Pilotaż projektu obejmie 25 do 30 szkół, które mogą zgłaszać chęć udziału w terminie od 1 do 5 września, co ogłosili przedstawiciele krakowskiego magistratu. Projekt skierowany jest do uczniów powyżej 13. roku życia, czyli uczniów końcowych klas podstawówek oraz szkół średnich. Dzięki specjalnej aplikacji, młodzież będzie mogła anonimowo dzielić się swoimi uczuciami i emocjami.
Istotną funkcją aplikacji będzie analiza danych gromadzonych w sposób zbiorczy, co pozwoli na uzyskanie obrazu kondycji emocjonalnej całych grup rówieśniczych, a nie pojedynczych uczniów. Sztuczna inteligencja przetworzy te dane, dostarczając wskazówek nauczycielom i psychologom, jak poprawić dobrostan psychiczny młodzieży.
Nowatorskie podejście Krakowa
Dr inż. Wojciech Komnata, prezes firmy Mentalio, odpowiedzialnej za stronę technologiczną projektu, zaznaczył podczas piątkowego spotkania z prasą, że Kraków stawia na zupełnie nowe rozwiązanie, które jest pionierskie w skali kraju.
Wiceprezydent Krakowa Maria Klaman podkreśliła znaczenie projektu dla realizacji priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej na przyszły rok szkolny, dotyczących profilaktyki zdrowia psychicznego i bezpieczeństwa cyfrowego dzieci. Wskazała również na bezpieczny charakter programu, zapewniając anonimowość danych uczestników.
Wsparcie ekspertów i praktyków
Do współpracy nad Scholario zaproszono ekspertów z Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego, pod kierunkiem dr hab. n. med. Macieja Pileckiego. Z jego doświadczeń wynika, że młodzież często zmaga się z problemami emocjonalnymi wynikającymi z sytuacji rodzinnej i szkolnej.
Dr Pilecki zauważa, że podczas gdy wpływ na funkcjonowanie rodziny jest ograniczony, szkoła może być bardziej elastyczna. Narzędzie takie jak Scholario ma potencjał, by realnie wpłynąć na poprawę jakości życia emocjonalnego uczniów poprzez odpowiednie wsparcie ze strony szkoły.
