Mistrzowskie przesunięcie 27-tonowej estakady w Krakowie: Kluczowy krok w budowie S7!

W południowej części Polski, trwają intensywne prace nad strategicznym fragmentem drogi ekspresowej S7, łączącej Widomę z Krakowem. Progres budowy wszedł w kluczową fazę, która obejmuje imponujące przesuwanie masywnej estakady. Jest to przedsięwzięcie wymagające nie tylko zaawansowanych umiejętności inżynieryjnych, ale również dokładnego nadzoru licznych specjalistów.

Inżynierskie wyzwanie: przesuwanie estakady

Operacja przesuwania estakady w okolicy Węzła Mistrzejowice rozpoczęła się dynamicznie w czwartek, 18 września 2025 roku. Estakada, która ma ponad 900 metrów długości i waży 27 tysięcy ton, musi zostać precyzyjnie włączona do jezdni prowadzącej w stronę Warszawy. To kluczowy element projektu realizowanego pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którego całkowity koszt wynosi 955,5 mln zł. Znaczna część finansowania pochodzi z Funduszy Europejskich.

Precyzyjna technologia w akcji

Przemieszczanie tak ogromnej konstrukcji stanowi wyzwanie dla nowoczesnej inżynierii. Betonowo-stalowy gigant porusza się z prędkością około 10 centymetrów na minutę, co jest możliwe dzięki zastosowaniu siłowników hydraulicznych. Specjaliści, zlokalizowani przy każdej z podpór, stale wprowadzają korekty przy użyciu teflonowych podkładek. Geodeci nieustannie kontrolują proces, zapewniając, że przesunięcie odbywa się z najwyższą precyzją.

Znaczenie Węzła Mistrzejowice

Budowa odcinka S7 napotkała wyzwania związane z koniecznością przeprojektowania Węzła Mistrzejowice. Zmiany te były niezbędne ze względu na wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu, które wykazały znaczny wzrost natężenia ruchu. Aktualizacje obejmowały m.in. poszerzenie łącznic oraz dostosowanie geometrii skrzyżowania. Po zakończeniu budowy węzeł będzie obsługiwał ruch z trzech kierunków, z potencjałem do pobicia dotychczasowych rekordów przepustowości.

Symboliczne zakończenie prac

Kończące się prace nad przesuwaniem estakady mają nie tylko znaczenie techniczne, ale także symboliczne. Otwierają drogę do ukończenia jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Węzeł Mistrzejowice stanie się kluczowym elementem krakowskiej obwodnicy, co znacząco poprawi przepustowość dróg w tej części Małopolski. Planowane zakończenie budowy S7 w 2026 roku umożliwi kierowcom korzystanie z nowo utworzonej trasy o długości 18 kilometrów, co znacznie zredukuje korki na krakowskich ulicach.