Nowa ścieżka rowerowa w Podgórzu: Zmiany w komunikacji tramwajowej i lepsza mobilność mieszkańców

W krakowskiej dzielnicy Podgórze ruszyły prace nad nową trasą rowerową, która ma odmienić sposób przemieszczania się po tej części miasta. Inwestycja ta ma nie tylko ułatwić życie rowerzystom i pieszym, lecz także poprawić komfort korzystania z komunikacji miejskiej. Przedsięwzięcie wiąże się jednak ze zmianami, które odczują zarówno mieszkańcy, jak i pasażerowie tramwajów.

Kolejny etap rozwoju sieci rowerowej w Podgórzu

Realizacja ścieżki rowerowej rozpoczęła się na północnej stronie ulicy Brożka, w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy Wadowickiej. Nowy odcinek powstaje w ramach inwestycji o wartości przekraczającej 2 miliony złotych i pozwoli na połączenie już istniejących tras rowerowych w tej części Krakowa. Będzie to ciąg pieszo-rowerowy wraz z nowym chodnikiem, przebiegający przez Dzielnicę XIII i zapewniający płynne połączenie z trasami przy ul. Wadowickiej oraz ul. Jana Brożka. Takie rozwiązanie ma na celu poprawę spójności komunikacyjnej i zwiększenie bezpieczeństwa na najbardziej uczęszczanych trasach w Podgórzu.

Szczegółowe zmiany i rozbudowa infrastruktury

Prace obejmą budowę niemal 400-metrowego fragmentu drogi, ale zakres robót jest znacznie szerszy niż tylko ułożenie nowej nawierzchni. W ramach inwestycji przewidziano także modernizację dojścia do przychodni MPK, remont schodów oraz pochylni wyposażonych w nowe poręcze, a także odnowienie przystankowych wiat. Dodatkowo przewidziano przeprowadzenie prac przy infrastrukturze podziemnej, takich jak przebudowa sieci kolidujących z inwestycją oraz wykonanie nowego kanału technologicznego. Całość uzupełni nowe oświetlenie oraz nasadzenia zieleni, które nie tylko poprawią estetykę, ale również wpłyną korzystnie na komfort użytkowników. Jednym z istotnych elementów projektu jest skuteczne odprowadzenie wód opadowych – część deszczówki trafi bezpośrednio do kanalizacji, a część zasili okoliczne tereny zielone.

Utrudnienia dla pieszych i pasażerów komunikacji miejskiej

W związku z prowadzonymi robotami mieszkańcy muszą liczyć się ze zmianami w organizacji ruchu. Od 8 września przejście dla pieszych na ul. Brożka zostało tymczasowo przesunięte na drugą stronę ulicy, co umożliwia bezpieczne prowadzenie budowy. Dodatkowo od 20 września czasowo wyłączony został przystanek tramwajowy „Brożka” 02 obsługujący linie 11, 18, 52 i 62 w kierunku pętli „Czerwone Maki P+R”. Osoby korzystające z komunikacji miejskiej muszą przemieszczać się do tymczasowego najbliższego przystanku – „Borsucza” 02, oddalonego o około 180 metrów na zachód. Przewiduje się, że taka organizacja ruchu potrwa do początku listopada, po czym przystanek zostanie ponownie udostępniony pasażerom.

Harmonogram prac i źródła finansowania

Zakończenie wszystkich etapów budowy zaplanowano na koniec listopada bieżącego roku. Inwestycja realizowana jest w oparciu o środki pozyskane z Unii Europejskiej w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027”, działanie dotyczące rozwoju zrównoważonego transportu miejskiego. Projekt wpisuje się w regionalne działania na rzecz poprawy mobilności i ograniczenia emisji spalin – co bezpośrednio przełoży się na jakość życia mieszkańców dzielnicy i użytkowników komunikacji miejskiej. Dzięki wsparciu europejskich funduszy inwestycja może zostać zrealizowana szybciej i z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa oraz funkcjonalności.

źródło: Urząd Miasta Krakowa