Nowy przystanek SKA „Kraków Prądnik Czerwony” na horyzoncie – przetarg otwarty!

Intensywne przygotowania do realizacji nowego przystanku kolejowego w północnym Krakowie nabierają tempa. Inwestycja, której wartość przekracza 135 milionów złotych, ma szansę zrewolucjonizować układ komunikacyjny miasta i regionu. Kraków Prądnik Czerwony – tak będzie nazywał się przyszły węzeł transportowy, o którego realizację mogą ubiegać się wykonawcy do 21 listopada, do godziny 10:00.

Nowy punkt na komunikacyjnej mapie Krakowa

Przystanek zostanie zlokalizowany w rejonie przecięcia ulic Powstańców, Meiera i Reduta, gdzie krzyżują się linie kolejowe nr 8 i 95. To miejsce nie bez powodu wybrano na inwestycję – w tej części miasta system komunikacyjny wymaga znaczącego wzmocnienia. Dzięki nowym rozwiązaniom mieszkańcy północnych dzielnic oraz całego Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego zyskają wygodniejsze i szybsze połączenia z centrum oraz innymi regionami.

Co dokładnie powstanie w ramach inwestycji?

Projekt przewiduje budowę dwóch nowoczesnych peronów, które zostaną w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Oprócz tego na terenie przystanku pojawią się dwa parkingi Park&Ride, stanowiska Kiss&Ride, a także miejsce dla taksówek. Wszystkie prace muszą zostać zakończone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Projekt podzielono na dwie główne fazy: pierwsza obejmuje przygotowanie dokumentacji, druga – realizację robót budowlanych.

Dodatkowe elementy poprawiające komfort i ekologię

Inwestycja wykracza poza budowę samego przystanku. W planach jest stworzenie nowych ciągów pieszo-rowerowych oraz budowa wygodnej kładki nad linią kolejową nr 95. Tego rodzaju infrastruktura ma zachęcić mieszkańców do częstszego korzystania z ekologicznych form transportu. System wind i schodów zapewni komfortowy dostęp do peronów, natomiast przebudowa fragmentów ulic Reduta i Meiera poprawi bezpieczeństwo oraz płynność ruchu w sąsiedztwie inwestycji.

Partnerstwo i finansowanie projektu

Realizacją zadania zajmuje się Zarząd Inwestycji Miejskich, który współpracuje z Polskimi Liniami Kolejowymi SA. Ponad 94 miliony złotych na ten cel pochodzi z funduszy europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027. Tak wysokie dofinansowanie podkreśla, jak istotne znaczenie ma rozbudowa infrastruktury kolejowej w tej części miasta i regionu. Projekt uzyskał również mocne wsparcie ze strony władz Krakowa – budowa parkingów przesiadkowych była jednym z głównych postulatów w kampanii wyborczej Aleksandra Miszalskiego.

Przyszłość mobilności w Krakowie

Nowy przystanek SKA „Kraków Prądnik Czerwony” stanowi jeden z kluczowych elementów strategii rozwoju transportu publicznego w metropolii. Jego powstanie ma nie tylko usprawnić codzienne dojazdy, ale też poprawić jakość życia mieszkańców, zmniejszając zatłoczenie ulic i emisję zanieczyszczeń. Szczegółowe informacje o postępowaniu przetargowym i wymaganiach dla wykonawców są dostępne na zimkrakow.ezamawiajacy.pl. Realizacja tej inwestycji może stać się wzorcowym przykładem dla innych miast, jak łączyć modernizację komunikacji z troską o środowisko i wygodę mieszkańców.

Źródło: Urząd Miasta Krakowa