Budowa nowoczesnego tunelu tramwajowego pod centrum Krakowa wyznacza nowe standardy realizacji dużych inwestycji miejskich. Podziemny odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic szybko staje się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów infrastrukturalnych regionu. Prace konstrukcyjne właśnie wkraczają w decydującą fazę.
Nowatorskie rozwiązania przyspieszają realizację
Wykonawcą tunelu jest międzynarodowa firma Gülermak, która wdrożyła innowacyjne techniki drążenia, pozwalające na utrzymanie wysokiego tempa robót mimo trudnych warunków miejskich. Kluczową rolę pełnią trzy specjalistyczne koparki Long Arm, które pracują nawet sześć dni w tygodniu, od wczesnych godzin porannych aż do wieczora. Codziennie z placu budowy usuwane jest około 600 metrów sześciennych ziemi. Skuteczne obniżenie wód gruntowych umożliwiło płynność prac i ograniczyło ryzyko opóźnień, co jest dużym osiągnięciem na tle podobnych inwestycji w gęstej zabudowie miejskiej.
Inżynieria podziemna skrojona na potrzeby miasta
Główna część tunelu powstaje przy użyciu nowoczesnej metody podstropowej. To rozwiązanie szczególnie dobrze sprawdza się w śródmieściu, gdzie nie można sobie pozwolić na rozległe wykopy na powierzchni. Kluczowe elementy, takie jak ściany szczelinowe oraz płyta górna, powstały jeszcze przed rozpoczęciem zasadniczego drążenia. Dzięki temu budowa pod ulicami Krakowa przebiega bez zakłóceń dla ruchu na powierzchni. Znacząca głębokość fundamentów – od 15 do 22 metrów – jest uzależniona od warunków geologicznych oraz obecności wód podziemnych w poszczególnych częściach miasta.
Prace zbliżają się do końca głównego etapu
Aktualnie ukończono już ponad tysiąc metrów tunelu, a robotnicy kończą drążenie w rejonie ulicy Pilotów. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest na początek grudnia. Docelowa długość podziemnej trasy wyniesie 1230 metrów. Tunel przebiega między innymi pod ulicami Młyńską Boczną oraz Bohaterów Wietnamu, a kluczowym elementem będzie nowoczesny przystanek tramwajowy ulokowany pod rondem Polsadu.
Nowa infrastruktura ochroni przed zalaniami
W związku z dużą głębokością tunelu, projektanci przewidzieli specjalistyczny system gospodarki wodnej. Powstanie zaawansowana przepompownia wód opadowych, której zadaniem będzie odprowadzanie deszczówki z torowiska znajdującego się nawet kilkanaście metrów pod ziemią. Przepompownia powstanie cztery metry poniżej poziomu torów, co pozwoli skutecznie chronić całą infrastrukturę przed skutkami gwałtownych ulew i związanymi z nimi zagrożeniami dla ruchu tramwajowego.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i dalsze prace
Przepompownia zostanie wyposażona w inteligentne czujniki, które automatycznie uruchomią pompy, gdy poziom wody przekroczy określony próg. Dzięki temu tunel pozostanie suchy i bezpieczny niezależnie od pogody. Po zakończeniu prac konstrukcyjnych rozpocznie się montaż izolacji przeciwwodnych oraz instalowanie torowisk i nowoczesnych urządzeń bezpieczeństwa. Cała infrastruktura przejdzie serię testów i odbiorów technicznych – dopiero po ich pozytywnym zakończeniu trasa zostanie udostępniona pasażerom, co zaplanowano na przyszły rok.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
