W sercu tętniącego życiem Krakowa rozpoczęły się przygotowania do jednej z najistotniejszych miejskich inwestycji ostatnich lat – przebudowy ulicy Starowiślnej. Zmiany mają obejmować zarówno aspekty techniczne, jak i estetyczne, wzorowane na sukcesie renowacji ulicy Krakowskiej. W projekcie dużą wagę przyłożono do zwiększenia ilości zieleni, co ma na celu stworzenie bardziej przyjaznej przestrzeni dla mieszkańców.
Kluczowe wyzwania w zakresie współpracy i finansowania
Realizacja tego ambitnego projektu wymaga ścisłej współpracy z właścicielami infrastruktury podziemnej oraz rozwiązania wielu kwestii administracyjnych. Kluczowym aspektem jest finansowanie – choć przewidywany koszt całej inwestycji to około 132 mln zł, projekt uzyskał wsparcie z programu FEnIKS na poziomie 82 mln zł. Taka współpraca jest absolutnie niezbędna, by projekt zakończyć z sukcesem.
Postępy w dokumentacji projektowej
22 października zakończono kluczowe uzgodnienia dotyczące projektu drogowo-torowego. Obecnie prace koncentrują się na szczegółowych projektach sieci infrastruktury technicznej. Zakończenie tego etapu umożliwi dalsze działania administracyjne, które są niezbędne do uzyskania zgody na rozpoczęcie robót budowlanych.
Konieczność poprawy stanu torowiska
Stan torowiska na ulicy Starowiślnej, będącego częścią sieci tramwajowej Krakowa, wymaga pilnej uwagi. Pomimo aktualnych badań technicznych potwierdzających jego bezpieczne użytkowanie, inspektorzy z Zarządu Dróg Miejskich w Krakowie (ZDMK) sugerują, że konieczne mogą być dodatkowe interwencje. Choć dotychczasowe naprawy były wystarczające, długoterminowe rozwiązania będą wymagać bardziej kompleksowych działań.
Planowane działania na najbliższe lata
ZDMK kończy obecnie analizy dotyczące sposobów minimalizacji ryzyka związanego z wyłączeniem torowiska z ruchu przed rozbudową ulicy. Plany obejmują kluczowe odcinki, takie jak ul. Berka Joselewicza – ul. Miodowa oraz ul. św. Wawrzyńca – most Powstańców Śląskich. Prace będą dotyczyć wymiany płyt torowych, odcinkowych szyn oraz wzmocnienia podbudowy w newralgicznych miejscach, co ma zapewnić nieprzerwaną obsługę tramwajów przez najbliższe dwa lata.
Źródło: Urząd Miasta Krakowa
