Zielona rewolucja w Krakowie: nowa linia tramwajowa łączy Azory z ekologicznymi innowacjami

W Krakowie planowana jest realizacja nowej linii tramwajowej łączącej Krowodrzę Górkę z Azorami. To przedsięwzięcie, które zainicjował Zarząd Inwestycji Miejskich, ma na celu nie tylko poprawę komunikacji, ale także uwzględnienie potrzeb ekologicznych i komfortu mieszkańców. Projekt zakłada minimalną ingerencję w istniejącą roślinność oraz ochronę kultowej górki saneczkowej w parku Krowoderskim.

Ekologiczne podejście do transportu

Z uwagi na znaczenie ekologii w dzisiejszym świecie, projekt nowej linii tramwajowej zawiera kilka innowacyjnych rozwiązań. Miasto wprowadziło liczne zmiany mające na celu ochronę środowiska. Przewidziano instalację ekranów akustycznych typu „zielona ściana” z możliwością obsadzenia roślinnością, a także modyfikacje geometrii chodników i dróg rowerowych w celu ochrony istniejących drzew. Dodatkowo, zwiększono długość zielonego torowiska oraz zaplanowano nowe nasadzenia zieleni.

Ochrona terenów rekreacyjnych

Kultowa górka saneczkowa w parku Krowoderskim, będąca częścią projektu, zostanie zachowana. W jej pobliżu zostaną zbudowane nowe ścieżki piesze i rowerowe, a także pas zieleni oddzielający jezdnię od torowiska. Dzięki temu obszar ten zachowa swój naturalny charakter i nadal będzie miejscem rekreacji dla mieszkańców.

Kluczowe elementy inwestycji

Nowa trasa tramwajowa o długości około 2,5 km połączy pętlę Krowodrza Górka P+R z osiedlem Azory, przechodząc przez ulicę Opolską i skręcając w kierunku ulicy Weissa. W ramach inwestycji powstaną cztery przystanki tramwajowe wyposażone w nowoczesną infrastrukturę oraz parking P+R mogący pomieścić około 200 pojazdów. Zaplanowano również budowę zadaszonej pętli autobusowo-tramwajowej na Azorach oraz nowe kładki pieszo-rowerowe.

Finansowanie i realizacja projektu

Projekt jest obecnie na etapie ubiegania się o decyzję środowiskową oraz dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. W czerwcu 2024 roku złożono wniosek o dotację w wysokości około 173 milionów złotych, podczas gdy całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 250 milionów złotych.

Korzyści dla mieszkańców

Dzięki nowej linii tramwajowej mieszkańcy osiedla Azory zyskają lepsze połączenie z centrum Krakowa oraz innymi dzielnicami. Parking P+R ma stać się dogodnym punktem przesiadkowym dla użytkowników komunikacji miejskiej, co przyczyni się do rozwoju zrównoważonego transportu w mieście.